A el timbal tenim cura de la teva veu

A EL TIMBAL TENIM CURA DE LA TEVA VEU

La veu és una de les característiques humanes que millor defineix l’individu.

Pels actors, comunicadors, docents i professionals de la veu; és sens dubte, una de les eines més valuoses, i que neix d’un vincle molt íntim, tan a nivell físic, mental i emocional, de l’ésser humà.

La seva riquesa creativa i comunicativa fa de la veu un dels pilars bàsics de la professió de l’actor però a mesura que aprofundim en la seva pràctica anem descobrint les seves possibles limitacions; tot prenent conciència del seu funcionament i aprenent que cal tenir-ne cura.

Per l’equip docent de el timbal, la veu parlada i cantada, és una eina imprescindible i vetllem perquè l’alumne la pugui entrenar d’una manera conscient i rigorosa.

Malauradament, els nostres alumnes no sempre gaudeixen d’una bona salut vocal, ja sigui per causes congènites o bé, per un mal ús o sobresforç vocal. Les patologies de l’aparell vocal  poden arribar a comprometre l’aprenentatge i, fins i tot, la salut vocal de l’alumne; tot, limitant el seu procés d’aprenentatge tècnic, descoberta expressiva i possibilitats comunicatives.

Els docents podem detectar problemes vocals en els alumnes i donar eines per facilitar el seu aprenentatge però, davant de patologies més complexes, fa falta la mirada d’un expert que acompanyi a l’alumne i el condueixi cap a una rehabilitació personalitzada i específica. Des de l’àrea de veu parlada i cantada, a el Timbal, posem l’accent en què els alumnes del nostre centre puguin conèixer el seu estat vocal en tot moment, és per aquest motiu que disposem d’un servei de foniatria que ens ajuda a valorar les necessitats específiques de l’alumnat.

L’ESCOLA DE PATOLOGIES DEL LLENGUATGE DE L’HOSPITAL DE LA SANTA CREU I SANT PAU DE BARCELONA

Però aquest curs 2016-17 estem especialment agraïts perquè encetem una nova col·laboració amb l’Escola de Patologies del Llenguatge de  l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, que ja està donant els seus fruits.

Aquest suport tan important ens permet aprofundir en la salut vocal de cada alumne i detectar, prevenir i tractar l’aparell vocal. Així doncs, acompanyar a l’alumne del nostre centre per tal de que pugui curar la seva patologia i tingui una bona gestió de la seva veu en el futur com a professional.

Enguany, quatre alumnes que estan cursant el Cicle Formatiu de Grau Superior en Tècniques d’Actuació Teatral que ofereix el timbal, gaudeixen d’aquesta col·laboració amb l’escola de Sant Pau, formant part, com a pacients, del Màster en Rehabilitació Vocal que  s’està duent a terme durant  tot aquest curs lectiu. El programa consta d’una sessió a la setmana de rehabilitació amb un seguiment personal en funció de les diferents necessitats dels estudiants del Timbal que hi participen.

A El Timbal tenim cura de la teva veu

Alumnes de Primer Curs del CFGS en Tècniques d’actuació teatral. 2016-2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El logopeda i especialista en Logofoniatria i Neurologopèdia Andreu Sauca i Balart és el coordinador de l’Àrea de Formació en Rehabilitació i Patologia de la veu de Barcelona i supervisa el programa personalitzat de rehabilitació vocal que els seus alumnes especialitzats en disfonies i lesions vocals estan aplicant als nostres alumnes.

Hem tingut l’ocasió de poder fer-li unes preguntes per aquest article:

ENTREVISTA al Dr.Andreu Sauca sobre salut i rehabilitació vocal per actors i actrius, comunicadors, animadors, docents i professionals de la veu:

A El Timbal tenim cura de la teva veu

1-Què és la salut vocal i per què és tan important? 

La veu va lligada intrínsecament a la socialització de la persona i també té un component lúdic personal.

Quan la persona fa servir també la seva veu com a eina professional, llavors esdevé quelcom imprescindible, que ha d’estar en condicions òptimes pel desenvolupament laboral però també quelcom a cuidar en la resta d’àmbits, tant socials, com anímics, de l’individu.

Unes correctes normes d’higiene vocal, un bon ús de la veu, una consciència dels propis límits, no tenir hàbits tòxics per a la veu (tabac, alcohol, drogues); porten a una veu sana, amb moltes possibilitats que, si a més a més passa per un procés d’educació de la veu, esdevé una potent eina d’interacció social i de comunicació.

2-Què treballeu durant la rehabilitació de la veu i què se li demana a l’assistent?

Cada pacient ha arribat a la patologia vocal seguint un camí personal, propi, amb una història específica que no es reprodueix en un altre pacient (ni tant sols amb la mateixa entitat patològica), per tant, el treball rehabilitador implica un disseny únic, individual, a mida, per a cada pacient, i tenint en compte tota la seva dimensió personal (física i emocional). El pacient ha de ser comprès i acceptat com a punt de partida per poder aconseguir que ell transformi els hàbits i fets que l’han portat cap a la patologia o, en el cas de patologies congènites, que l’han fet compensar els dèficits de forma errònia.

Per part del pacient, se li demana implicació i conscienciació en el procés rehabilitador, que és també un procés de canvis personals.

3- Què li diries a l’alumne que està cursant la formació actoral?

Que la veu és i serà la seva eina de feina principal, una eina que pot reparar-se (amb o sense seqüeles) però no substituir-se i que, per tant, de la que ha de tenir-ne cura.

S’ha de conèixer molt la seva veu i les possibilitats que li ofereix.

Si també, com a part de la seva feina, ha de fer tasca docent o directora d’actors, no podrà conèixer ni avaluar, ni preveure possibilitats de les veus dels seus alumnes/actors si no coneix perfectament primer la seva pròpia veu.

Una veu no ha de ser necessàriament perfecta per dedicar-se a la professió actoral. Si està “tocada” de forma congènita, i es corregeixen les incorreccions, la veu deixa de ser patològica i passa a ser peculiar, única i diferent; i això pot ser un benefici, enlloc de un perjudici; però hem d’assegurar-nos que no hi ha cap compensació que mantingui o porti cap a la patologia.

Donem les gràcies al Dr. Andreu Sauca per la seva  valuosa aportació.

I, per acabar, volem destacar que, al timbal, creiem en la necessitat imprescindible d’obrir la conciència de l’alumne per tenir una veu sana, com per escometre un aprenentatge vocal amb normalitat i qualitat.

Cel·lebrem, doncs, el gran privilegi d’oferir aquesta atenció a l’alumnat del timbal i que els nostres alumnes gaudeixin d’una bona salut vocal!

 

Mariona Blanch (professora de veu cantada)

Natàlia Sellarès (professora de veu parlada)