Grec 2014, Arts Escèniques en tot el seu esplendor

El proper Festival Grec 2014 inunda el juliol barceloní d’arts escèniques de primera qualitat. En aquest post volem fer un repàs pel programa d’un festival que respira contemporaneïtat i classicisme reinventat.

TONEELGROEP AMSTERDAM

Val a dir que els espectacles internacionals són d’estrena recent o, fins i tot, alguns encara no s’han estrenat com és el cas de The Fountainhead (el Manantial), una proposta tan singular com ho va ser Tragèdies Romanes, ara amb direcció d’Ivo Van Hoove. El director i el Toneelgroep Amsterdam assumeixen el repte portar la novel.la de l’escriptora Ayn Rand a escena després d’haver meravellat als  espectadors del Grec 2013 .

COMPANYIES COREANES

La companyia coreana Sadari Movement Laboratory fa una proposta insòlita de Les criades: “Una espectacular barreja de llenguatges, imatge i moviment, amb videoprojeccions i un so innovador”. No són els únics que venen de Corea: l’Ahnsooyoung Company, especialitzats en dansa contemporània, porten una versió d’El Llac dels Cignes, amb força notes de hip-hop.

L’ESCENA BELGA

Els belgues de Münchner Kammersplete fan una barreja de dansa teatre a Tauberbach. Amb direcció d’Alain Platel, l’actriu Elsie de Braw acompanyada per cinc ballarins a escena explica la història d’una dona brasilera que va saber crear el seu propi univers vivint en un abocador.

En coproducció amb el Grec, la companyia també belga i ja ben coneguda a Barcelona Peeping Tom torna amb Vader (Pare), on parlaran de la relació entre pares i fills.

LE CAPITAL I UBU ROI

Una altra coproducció del Grec és Le Capital , de Sylvain Creuzevault (director de culte de l’escena francesa), amb la companyia francesa D’ores et dejà. “Creuzevault s’atreveix a posar en escena l’obra més coneguda de Marx i es marca el repte, per si fos poc,  de convertir-la en l’espectacle més divertit del món. Enfant terrible!

Entre els espectacles internacionals trobem també Ubu Roi, dirigit per Declan Donnellan, director de la compañía británica Cheek by Jowl i amb la complicitat, d’un repartiment francés. Aquest cop el caos, la crueltat i l’ambició tenen lloc en un entorn domèstic: un sofisticat sopar burgès.

 

Grec 2014

La programació de Circ també ha picat la porta dels internacionals amb Beyond, amb direcció de Yaron Lifschitz. La companyia australiana Circa, que l’any passat va obrir el festival, presenta ara un espectacle ple d’emocions i surrealisme, que convida a creuar la línia que separa els humans dels animals o el seny de la bogeria.

La figura més internacional del tango actual, Mora Godoy, oferirà Nit de tango.

PRODUCCIONS LOCALS

Pel que fa a les produccions locals, només una d’elles Bartolomé Encadenado, protagonitzada pel Lluís Soler– que penjarà d’un pont inacabat-  es representarà a l’Amfiteatre:  José Sanchis Sinisterra s’ha inspirat en el Drama Satíric, un espectacle que es feia després de les tragèdies i que és, per si sol, un gènere.”

El Teatre Romea acollirà La partida, de Patrick Marber: “Una metàfora de la vida a través d’una partida de pòker.” Un espectacle singular dirigit per Julio Manrique i interpretat per Joan Carreras i Ramon Madaula entre d’altres. Sergi Belbel torna a la Beckett amb tot un (Harold)Pinter: Vells temps.

Carme Portaceli dirigeix Krum, de Hanoch Levin, considerat un dels principals dramaturgs israelians del moment. Pere Arquilluè encapçala el repartiment d’aquest text que és la història d’un perdedor que es mira la vida des de fora. Nerium Park va guanyar el premi Quim Masó a la passada edició. Amb coproducció del Grec i del Temporada Alta, aquest text escrit i dirigit per Josep Maria Miró, es va estrenar a Girona i ara li toca el torn a Barcelona.

ELS EUFÒRICS, DE MARC ANGELET

A l’Espai Lliure Xicu Masó dirigeix Josep Julien a El bon Lladre, un monòleg en forma de road-movie amb els conceptes del bé i el mal com a teló de fons. Pep Pla i Marc Angelet (ex-alumne de El Timbal) estrenen a la Sala Muntaner la comèdia àcida i divertida Els eufòrics, amb Rosa Cadafalch, Xavi Francés, Mercè Martínez i Lluís Villanueva.

A La Villarroel un tret, un crit i un assassinat obren l’escena d’ un text de Manel Dueso que porta per títol Mata’m  i que ell mateix dirigeix.

A House in Asia és una nova proposta innovadora de la Agrupación Señor Serrano feta amb maquetes, videopeojeccions i manipulacions de imatge. Seran al Mercat de les Flors.

Shell és l’espectacle guanyador del Premi Adrià Gual de l’Institut del teatre – Projecte NISU i parla de personatges que han perdut l’identitat i es veuen obligats a repetir fragments de vides a les àrees de les autopistes.

AGUSTÍ VILLARONGA

El guardonat cineasta (i col·laborador de El Timbal) Agustí Villaronga dirigeix, en aquesta ocasió, teatre. L’obra: El testamento de María i l’intèrpret, Blanca Portillo. És una revisió de la figura de María des del punt de vista d’una mare que desconfia profundament dels primers cristians perquè li van arrabassar el fill. . Es representarà en un dels espais singulars que tindrem aquest Grec: la Capella del Macba, amb escenografia de Frederic Amat.

SHAKESPEARE I HIP HOP

Shakespeare on the Beat, que ja, pel títol, fa perdre la noció de que serà un clàssic. “És una versió hinòptica, hip-hop, rap, poesia urbana i altres llenguatges d’El somni d’una nit d’estiu“. Projecte de Moisès Maicas i Anna Soler Horta, amb un repartiment ampli encapçalat per Jofre Borràs i Guillem Motos.

L’Arnau Vilardebó porta al Grec un espectacle que s’ha vist als circuits off Parlem de 88 infinits, un recorregut on lliga gastronomia, mitologia i humor. El ‘viatge’ serà al Museu Marítim de Barcelona.

El sempre sorprenent Roger Bernat presenta Numax-Fagor-plus al Museu d’Arqueologia de la Ciutat. Amb una única actriu els espectadors es converteixen en actors en una proposta que recrea la lluita dels treballadors de Numax.

No hi pot faltar el Tricentenari: Víctor Alexandre, Pere Planella i Roger Cónsul són els autors de Onze.Nou.CATorze (1714), un espectacle per al que es compta amb la participació de grups ciutadans. Aquesta Barcelona del 1714 se’ns mostrarà al Convent de Sant Agustí.

Nadia Ghulam ens vindrà a explicar les seves experiències també al CCCB, a Nadia, on explicarà quan, de nena, va patir ferides molt greus, fins al punt de fer-se passar per un home per protegir-se.

El veterà i mestre Iago Pericot continua sent un avançat a tots els temps. Aquest Grec instal•larà una Guillotina al vestíbul del Mercat de les Flors:  Funciona amb una aplicació de mòbil i no és gens violenta.

També al Grec hi tenen cabuda els musicals: La Nit de Musicals, amb direcció escènica de David Pintó, repassa els musicals del mestre Albert Guinovart.

L’eclipsi, d’Alberto García Demestres i Paco Zarzoso, és una barreja entre òpera i teatre musical contemporani que dirigeix Xavier Albertí a la Sala Petita del Teatre Nacional.

Dels creadors de l’èxit Pegados arribar al Teatre Poliorama Merda d’artista, a partir d’aquell artista que va va omplir llaunes amb els seus excrements i les va vendre a preus desorbitats. Un altre equip molt jove, el de la Kompanyia del Teatre Lliure presenta Victòria d’Enric V, un Shakespeare dirigit per Pau Carrió, que a la vegada és un musical instrumental.

Disbarat! / Disparate! és un espectacle situat a la programació de circ, però que no ho és del tot ja que el barreja amb un concert. El veurem al Mercat de les Flors.

En total El Grec conta amb 79 espectacles –més que l’any passat- 34 de teatre, 12 de dansa, 26 de música i 4 de circ. “La resta són de difícil classificació- confessa el director del Festival Ramon Simó.

FONTS.

 

Montse Bernad.