Improvisació Universal / Improvisación Universal, per Jordi Purtí

L'actor, director i mestre d'improvisació Jordi Purtí.

L’actor, director i mestre d’improvisació Jordi Purtí.

Fa molt temps que treballo amb música clàssica per a crear ambients, per subratllar escenes, per una transició….

També m’he basat per a la creació d’espectacles sencers, amb música clàssica i òpera.

Cada escena té una idea germinal, sovint donat per la mateixa partitura. Uns violins que repeteixen unes notes agudes a Operetta em van fer imaginar el grinyolar d’una bicicleta mal engreixada. D’aquí vaig desenvolupar una escena d’un pilot de ciclistes que competeixen per a ser primers.

A vegades és el llibret de la peça que suggereix l’idea. La peça de Carmen per l’entrada  a la plaça de la quadrilla de toreros, em suggeria una entrada de pallassos en xarivari a la pista també circular, per a passar a fer els seus números clàssics. A la part final, el llibret fa entrar amb molta parafernàlia a Escamillo. A l’esquetx entra el nostre toreador  dels pallassos fent entrada triomfal: Charlie Rivel.

El text i la música són dues fonts inesgotables d’inspiració per a crear personatges, situacions, dramatúrgies.

Acabo de tornar de l’India. Una gran experiència personal i professional.

Al Festival Internacional de Kerala, he tingut la sort de compartir teatre amb gent que en quan a llengua, cultura i tradicions estem a punts molt llunyans.

Treballant l’expressió corporal, creant personatges i situacions improvisades aquests punts tan separats s’ajunten. De manera fàcil. Fluida. Emocionant a mesura que va passant tot. Mirades, rialles de complicitat en acabar els jocs, les impros.

Quina sort poder compartir aquest ofici amb persones  llunyanes i que en un dia de treball ja pots dir que coneixes bé.

Podria explicar un pilot de moments i emocions, espais de treball sota palmeres, un projecte de bus teatre per actuar a tot arreu…. Però aquest escrit es per a un cop més reafirmar que la música i teatre són universals.

Edat, cultura, nivell social, nacionalitat no és important per a que un fragment de música, una obra de teatre emocioni, faci pensar, sentir, crear.

Com mai he viscut el treball d’improvisació. Improvisació universal.

En Jordi Purtí imparteix el curs monogràfic “Creació de personatges“, a El Timbal, del 3 al 18 de febrer de 2014. Per a més informació, cliqueu aquí.

__________________________________________________

El actor, director y profesor de improvisación Jordi Purtí.

El actor, director y profesor de improvisación Jordi Purtí.

Hace mucho tiempo que trabajo con música clásica para crear ambientes, para subrayar escenas, para una transición….

También me he basado en ella para la creación de espectáculos enteros, con música clásica y ópera.

Cada escena tiene una idea germinal, a menudo dado por la misma partitura. Unos violines que repiten unas notas agudas a Operetta me hicieron imaginar el ruido de una bicicleta mal engrasada. Con esta idea aquí desarrollé una escena de un grupo de ciclistas que compiten para ser primeros.

A veces es el libreto de la pieza que sugiere la idea. La pieza de Carmen por la entrada a la plaza de la cuadrilla de toreros, me sugería una entrada de payasos  a la pista también circular, para hacer sus números clásicos. En la parte final, el libreto hace entrar con mucha parafernalia a Escamillo. En nuestro número entraba  triunfalmente nuestro toreador de los payasos: Charlie Rivel.

El texto y la música son dos fuentes inagotables de inspiración para crear personajes, situaciones, dramaturgias.

Acabo de volver de la India. Una gran experiencia personal y profesional.

En el Festival Internacional de Kerala, he tenido la suerte de compartir teatro con gente que, en cuanto a lengua, cultura y tradiciones, estamos en puntos muy lejanos.

Trabajando la expresión corporal, creando personajes y situaciones improvisadas esta cuestión que aparentemente nos aleja, nos une. De manera fácil. Fluida. Emocionante. A medida que va pasando todo. Miradas, risas de complicidad al acabar los juegos, las impros.

Qué suerte poder compartir este oficio con personas lejanas y que en un día de trabajo ya puedes decir que conoces bien.

Podría explicar un montón de buenos momentos y emociones, espacios de trabajo bajo palmeras, un proyecto de bus-teatro para actuar en todas partes….

Pero este escrito quiere una vez más reafirmar que la música y teatro son universales.

Edad, cultura, nivel social, nacionalidad no es importante para que un fragmento de música, una obra de teatro emocione, haga pensar, sentir, crear.

Como nunca he vivido el trabajo de improvisación. Improvisación universal.

Jordi Purtí impartirá, proximamente, el curso monográfico “Creación de personajes“, en El Timbal, del 3 al 18 de febrero de 2014. Para más información, clicar aquí.