Prime Time, o com afrontar la vellesa en un societat en la qual regnen els valors de la joventut

• el timbal COMPROMÈS SOCIALMENT

PRIME TIME, O COM AFRONTAR LA VELLESA EN UN SOCIETAT EN LA QUAL REGNEN ELS VALORS DE LA JOVENTUT

El proppassat 18 d’octubre, a la Sala Muntaner de Barcelona, s’estrenà l’obra “Prime Time”, una crítica ferotge contra la discriminació que pateixen les dones a causa de l’edat, un projecte liderat per l’actriu Imma Colomer i la dramaturga i catedràtica de la Universitat de Lleida, Núria Casado, i dirigit per Òscar Sánchez.

Prime Time és una tragicomèdia on tres personatges relacionats amb el món de la televisió hauran de qüestionar-se què vol dir fer-se gran en un medi on es promociona i es ven la joventut. Des de posicions i perspectives ben diferents, tots tres descobriran que la popularitat o l’èxit, com la visió de l’edat, són tan volàtils com els mercats, les audiències, i els seus volubles canvis de percepció.

UN PROJECTE NASCUT AL CAMP DE LA GERONTOLOGIA CULTURAL I LITERÀRIA

L’autora ha explicat que va escriure l’obra per encàrrec d’un congrés sobre la vellesa, en què experts de diferents disciplines analitzaven el que suposa fer-se gran avui dia.

Prime Time” és el resultat d’un procés creatiu que deriva d’anys de recerca en el camp de la gerontologia cultural i literària de la seva autora, i també de l’experiència artística de la companyia Nurosfera en aquest camp.

La gerontologia cultural és un àmbit d’estudis interdisciplinaris que des de les humanitats i les ciències socials, i molt especialment en els darrers quinze anys, ha tingut una gran influència en l’àmbit acadèmic i de recerca a l’hora de replantejar qüestions relacionades amb l’envelliment que van més enllà de la investigació científica en els camps de la medicina i la biologia. Amb la gerontologia cultural es qüestiona, tal com s’ha fet amb altres trets d’identitat, la construcció cultural de l’edat i de l’envelliment; es denuncia la marginació social i cultural de les persones grans; i s’estudia maneres alternatives d’entendre i viure el procés d’envellir, tenint en especial consideració les representacions culturals i artístiques que les manifesten.

SIforAGE  (INNOVACIÓ SOCIAL PER A UN ENVELLIMENT ACTIU I SALUDABLE).

El Grup Dedal-Lit de la Universitat de Lleida, pioner en gerontologia literària en l’àmbit estatal, va encarregar a la companyia Nurosfera que clausurés el congrés internacional SIforAGE amb una peça teatral que pogués ajudar a qüestionar maneres estereotipades de considerar l’edat madura o avançada i es va presentar tot just fa un any a l’auditori de Caixa Fòrum de Barcelona.

La representació té molt a veure amb l’arribada a la tercera edat, la seva acceptació i l’actitud davant d’aquesta realitat.

En la seva opinió, “falta cultura sobre l’edat. Hi ha altres temes, com el gènere o la diversitat, sobre els quals s’ha avançat més, però sobre l’edat molt poc”.

És un mal símptoma que tots vulguem ser eternament joves i no puguem viure les nostres diferents edats amb normalitat

L’actriu Imma Colomer a Prime Time.

IMMA COLOMER REIVINDICA LA MADURESA A ‘PRIME TIME’

La polifacètica actriu amb una dilatada carrera d ‘actriu, Imma Colomer, de 70 anys, encarna una estrella de la tele enfrontada als estereotips eternament joves de la societat actual, a la Muntaner.

«Ara el que prima és la joventut», diu Colomer, que interpreta una actriu veterana que, després de 40 anys com a estrella d’un culebró, ha de decidir si prefereix ser fidel a si mateixa o a l’estereotip que representa el seu personatge a la sèrie.

L’obra intenta desmuntar estereotips sobre la vellesa amb ironia. «Critica la discriminació que pateix la gent gran i també l’afany per mantenir-se jove, cosa que comparteixo. ¿Potser envellir és un fracàs? Per mi no. És un èxit haver arribat fins aquí», afirma amb resolució Colomer, encantada amb aquest rol escrit a mida. «Quan et fas gran vius com una segona adolescència perquè el teu cos canvia. Has d’escoltar-lo i plantejar-te què vols fer».

Encara que l’èxit de la seva nova etapa a la sèrie l’omple d’orgull al principi, un dia la protagonista comença a tenir dubtes. «Als 70 anys és ridícul fer coses que ja ha fet als 20 o els 30. Així que, després d’una temporada on ha fet el més inversemblant, decideix desmarcar-se de l’èxit i dels estàndards marcats».

El món de la televisió és un bon exponent del valor de la bellesa i la joventut, i de les pressions, els dubtes i els problemes de discriminació a causa de l’edat. Però el debat que planteja l’obra va més enllà. El que passa a la petita pantalla és un reflex de la nostra societat, recorda Colomer. «¡Si fins i tot la Reina, que ja era guapa, ha passat pel quiròfan!» s’exclama. I també havia treballat a la televisió.

PUBLICACIÓ  A LA COL·LECCIÓ DE LITERATURA TEATRAL DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA

Prime Time” ha estat publicada per la col·lecció de literatura teatral de la Universitat de Lleida dirigida per Ricard Boluda, coordinador de l’Espai de Teatre de la UdL.

Prime Time, de Núria Casado. Col·lecció de literatura teatral. Universitat de Lleida (2017)

Prime Time“, ha estat programada a la Sala Muntaner de Barcelona, del 18 d’octubre al 12 de novembre de 2017. Per a més informació, cliqueu aquí.

Alumnat de el timbal podeu gaudir de l’oferta 2×1, presentant el carnet del nostre Centre !!!