Una titulació per als futurs actors

• el timbal FORMACIÓ

UNA TITULACIÓ PER ALS FUTURS ACTORS

Una titulació per als futurs actors
Els alumnes d’Estudis Professionals de El Timbal, Alba Rosa i Josep Lozano. 2014

Ja fa uns dies, una escola de teatre de Barcelona fou notícia per les protestes dels seus alumnes, que s’havien trobat el centre tancat a mig curs. Tot i que episodis com aquest són molt puntuals, des de l’Associació Catalana d’Escoles de Teatre (ACET) lamentem qualsevol mala praxi que perjudiqui a estudiants i professors d’arts escèniques.

Quan l’ACET va néixer, el 1999, tenia, com un dels principals objectius, funcionar com un segell de qualitat, una garantia de formació per als futurs actors. I podem dir, orgullosos, que ho ha estat. L’autoregulació que ens hem donat en diferents aspectes i, sobretot, el rigor innegociable en la formació han donat fruits: la majoria dels professionals de l’escena catalana han estat alumnes de les escoles ACET.

En aquest sentit, ens felicitem perquè, després d’anys de reivindicar uns estudis reglats de teatre, aquesta reclamació històrica aviat es veurà traduïda en fets. En qüestió de setmanes –esperem-ho- el DOGC farà oficial la titulació del Cicle formatiu de Grau superior en Tècniques d’Actuació teatral. Un cop superat aquest darrer tràmit, les escoles de teatre catalanes podran oferir una titulació reglada, equiparable a les que ofereixen les escoles de música i dansa, posant fi a una anomalia inexplicable.

Assolit aquest objectiu, l’ACET, que fins ara només tenia com a membres centres que impartissin estudis professionals de teatre, posa el focus en estrènyer llaços amb totes les escoles de teatre de Catalunya, petites o grans, convidant-les a sumar-se al projecte i posar en valor la immensa feina feta, sovint des de l’anonimat, que ha situat el nostre país com un referent de les arts escèniques i la pedagogia teatral.

Barcelona, 23 d’abril de 2015
Antonio Gómez
President Associació Catalana d’Escoles de Teatre
acet@escolesteatre.org