• el timbal ESCOLA

TALLER DE CREACIÓ, PROCÉS. SEGON CURS DEL CFGS

A el timbal creiem que és bàsic proporcionar eines per forjar una manera de treballar col·laborativa que proporcioni a l’alumnat eines per ser autosuficients i esdevenir actors creadors.

Cada any, durant el primer trimestre del curs escolar, els alumnes de segon del Cicle Formatiu de Grau Superior en Tècniques d’Actuació Teatral fan el Taller de Creació: han de crear un espectacle de forma col·lectiva partint de zero. No tenen cap text ni cap estructura donada com a punt de partida. L’únic de què disposen és el grup d’estudiants en un espai buit (i un professor/director).

Comencem amb un seguit de sessions on es treballen diferents formes de crear, diferents llenguatges teatrals i es fan pluges d’idees per veure què ens interessa i de què volem parlar. És en aquest moment quan acostumen a sortir temes de certa transcendència emocional i/o social. Volem contundència i força, volem crítica i fins i tot transgressió.

Llavors introdueixo allò que em sembla bàsic per crear: un lloc i un esdeveniment. Quan expliquem una història sempre ens preguntem què passa i on passa. I si volem parlar de la solitud de l’ésser humà, per exemple,  cal que concretem. Així doncs, el punt de partida del tema del nostre taller ha de ser concret, específic.

GOTAS

Gotas, taller de creació. CFGS

Aquest any els alumnes, després d’una votació amb molta argumentació, van decidir treballar sobre un element: l’aigua. Creem personatges i històries entorn aquest element. Els estudiants fan d’actors, directors i dramaturgs. Tenen la responsabilitat i l’oportunitat de fer sentir la seva veu creativa.

El taller de creació, però, no només serveix per aprendre a crear un espectacle sinó que ens confronta amb el treball en grup i és llavors quan apareixen els rols que adquirim quan treballem d’aquesta manera. Cal entendre aquests rols, acceptar-los i provar-ne d’altres. Hem de ser capaços de liderar i de seguir idees alienes en les quals no necessàriament creiem. Un cop tenim tot el material, cal fer una dramatúrgia que doni un arc dramàtic a l’espectacle. També hem de treballar les transicions entre escenes. La música i el moviment prenen llavors el protagonisme. I també hem de triar un nom. Gotas serà el títol de l’espectacle.

Finalment cal assajar. El procés de repetició és necessari per treballar tots els detalls, el ritme de l’espectacle i per ser cada cop més precisos. Cal que sapiguem el que fem en tot moment. Hem de ser capaços de portar al públic amb nosaltres a tothora i si ens perdem, si no tenim consciència total d’allò que estem fent, el públic no ens seguirà.

I arriba el dia de la presentació. Preparem l’espai: llums, butaques, espai escènic. Hi assagem. Ens adaptem. Ens concentrem. Tothom preparat. El públic comença a arribar. Nosaltres escalfem. És l’hora. Obrim portes i el públic entra. El viatge comença. L’obra de teatre Gotas veu la llum.

Gotas, taller de creació, 2016-2017. CFGS

Roger Ribó

Actor, director i docent.

Si voleu més informació sobre el Cicle Formatiu de Grau Superior en Tècniques d’Actuació Teatral, cliqueu aquí.