El timbal arriba a les escoles

• el timbal ESCOLA
  • el timbal COMPROMÈS SOCIALMENT
  • el timbal FORMACIÓ

L’escola de teatre i interpretació el timbal arriba a les escoles

Una de les novetats que més il·lusió ens fa compartir és l’ampliació del nostre segell pedagògic a centres de primària i secundària. El curs passat la nostra escola de teatre va començar a col·laborar amb diversos centres i n’estem orgulloses.

Aquestes escoles, de gran valor educatiu, aposten per l’impacte positiu i transformador de les eines teatrals a l’aula. Integrades als plans d’estudi i/o com a activitats extraescolars, compten amb l’assessorament de el timbal i la nostra col·laboració. Amb aquesta aliança escola – el timbal oferim un itinerari escolar i extraescolar escènic especialitzat, de qualitat i connectat amb la realitat pedagògica teatral del nostre centre.
I és que és ben sabut que el teatre i l’expressió dramàtica constitueixen un element clau en el desenvolupament personal i col·lectiu.

el timbal a les escoles

LA FUNCIÓ DEL TEATRE I DE L’EXPRESSIÓ DRAMÀTICA

Les persones estudioses de l’antropologia diuen que el teatre és una manifestació ritual que plasma la necessitat de l’ésser humà de contemplar-se i de reflectir-se i també d’encarnar altres papers diferents del propi, en un anhel de metamorfosar-se. Constitueix, doncs, una eina exploratòria que ens proporciona coneixement sobre la nostra realitat i la reflexió sobre nosaltres mateixos.
Inevitablement, aquesta reflexió sobre la imatge que veiem representada al mirall que és el teatre, introdueix la possibilitat de canvi de perspectiva, ja que permet observar la realitat des de diferents angles.
No en va, ha estat perseguit pel poder, temorós del perill que suposava la possibilitat que el poble ampliés la seva realitat i es mobilitzés cap al canvi.

LA VESSANT TRANSGRESSORA DEL TEATRE

Diu Isabel Tejerina Lobo , catedràtica en ciències de l’educació i escriptora, que el teatre «no hauria d’entrar a l’escola sense mantenir aquesta vessant transgressora: descobriment del que un és en relació amb el marc contextual però també amb el món global i aspiració una humanitat igualitària, lliure i creadora».

el timbal escola teatre barcelona

En aquest sentit, les activitats d’expressió dramàtica s’haurien d’enfocar, com defensa Fernando Lucini (1996), per aconseguir:

• Obrir al màxim la percepció. Desenvolupar les capacitats sensorials i sensitives per adquirir un tipus de presència curiosa, interessada i crítica en tot allò que passa al voltant.
  • Instal·lar-se en un espai creatiu on les persones siguin protagonistes i companys en una aventura comuna.
  • Estimular l’activitat expressiva com a forma concreta d’acció i de compromís personal en la construcció solidària d’un món més humà.

L’expressió dramàtica, doncs, implica les persones en la seva totalitat i són una eina potentíssima per al treball cooperatiu i les actituds que se’n deriven. Des de ben petits, afirma l’autora, en realitzar un projecte en comú, comprenen la importància de cada tasca i la utilitat de respectar les regles. Els infants han de conquerir un lloc sense envair-ne d’altres, aprenen a cooperar, desenvolupen una consciència col·lectiva… El pas voluntari del meu al nostre és segurament un dels seus aspectes més humans, afectius, perdurables i consistentment educatius.

L’assumpció d’altres rols, per la seva banda, exerceix un paper decisiu en el creixement del judici moral. Col·locar-se en un paper diferent a si mateix ofereix una oportunitat, enriquidora i viva, de confrontació de punts de vista. Això ens ofereix la possibilitat de sentir, pensar i ser de maneres infinitament més variades que les que tenim assignades i comunament utilitzem. En conseqüència per conèixer-nos millor, ser més permeables i potser més disposats a la solidaritat.

JOCS D’EXPRESSIÓ COOPERATIUS

Són jocs que afavoreixen la confiança, la desinhibició, el ple ús del cos, l’autoestima i l’alegria, la participació i la relació social positiva en activitats gratificants que suposen avenços personals i col·lectius. Hi ha propostes per estimular la percepció sensorial, aprendre’n els noms, establir els primers contactes físics, potenciar l’acceptació de tothom… Són dinàmiques lúdiques per aconseguir el coneixement, la comunicació i la col·laboració al si del grup. Amb ells, nens i grans aprenen a jugar junts i a cooperar.

extraescolar escola interpretació el timbal

Alguns dels centres que ja han confiat en nosaltres per ser referents en innovació i crear un tret distintiu incloent la pedagogia teatral al seu dia a dia són Escola Pia, Escola Ventós i Mir, Col·legi SIL, Escola Badalona Port i l’Institut Angeleta Ferrer.

Si com a centre voleu formar part d’aquest segell distintiu de qualitat, estarem encantats d’escoltar les vostres necessitats i adequar el format a la realitat de la vostra escola o institut.
Podeu contactar amb nosaltres omplint aquest formulari, visitant-nos presencialment o trucant-nos al 93 302 73 47.

Si voleu més informació sobre el timbal a l’escola, cliqueu aquí.